جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۹
آخرین اخبار
22 مارس 2016 ، ساعت 09:28 2,628 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :12454

آیا مسئولان کشور برای رضایت یک سوم مردم تدبیر می‌کنند؟

منطبق بر آخرین نظرسنجی «تابناک» در سال پیشین، نزدیک به دو سوم مردم از عملکرد مسئولان کشورمان در سال گذشته رضایت دارند؛ اما آیا مسئولان کشورمان برای جلب رضایت یک سوم دیگر از مردم که بخشی از آن‌ها در این نظرسنجی از عملکرد کلی کارگزاران کشور ناراضی بوده‎‌اند، تلاشی خواهند کرد؟

به گزارش جلال شرق  به نقل از «تابناک»، در واپسین روزهای سال هزار و سیصدو نودو چهار، «تابناک» از طیف وسیع و فراگیر مخاطبانش یک پرسش مهم را مطرح کرد و کوشید تا عیار عملکرد مسئولان کشور را از این طریق بسنجد؛ نظرسنجی که البته شاید نتوان به تمامی عموم مردم تسری داد، زیرا هنوز بخشی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند، ولی با توجه به مشارکت ۳۱۴۳۳ کاربر در آن، نمونه قابل توجهی محسوب می‌شود.آیا مسئولان کشور برای رضایت یک سوم مردم تدبیر می‌کنند؟

از این جامعه آماری پرسیدیم: «از اداره کشور توسط مسئولان در سال ۱۳۹۴ راضی هستید؟» و سه گزینه «راضی بودم»، «تا حدودی راضی بودم» و «راضی نبودم» را پیش روی مخاطبان قرار دادیم تا نسبی، گزینه‌ای را انتخاب کنند و بدین طریق نگاه کلی‌ شان را به عملکرد کارگزاران کشور در سالی که گذشت، بیان کنند.

در این میان، نقدهایی به این نظرسنجی قابل طرح بود که این نظرسنجی با توجه به طیف‌های مختلف مسئولان و کارکرد هر یک از این طیف‌ها در قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مختلف، مجزا قابل ارزیابی عمومی است و در واقع خواستار نظرخواهی‌های مفصلی بودند که شاید ده‌ها خروجی مختلف داشته باشد و در ‌‌نهایت مردم از برخی بخش‌ها رضایت بیشتری داشته باشند و برخی دستگاه‌ها عمده نارضایتی عمومی را متوجه خود نموده باشند.

اگر قرار بر چنین وسعتی در طراحی نظرسنجی بود، حجم این نظرسنجی از حدود قابل طرح خارج می‌شود و به همین دلیل، تصمیم گرفته شد که به سه گزینه اشاره شده در این نظرسنجی اکتفا و ضعف و قوت همه دستگاه‎‌ها و همه مسئولان برای نظردهندگان در یک ظرف گنجانده شود و رأی مذکور به این مجموعه اداره کننده کلیه امور کشور تعلق گیرد.

بر پایه نتیجه نهایی نظرسنجی آنلاین «تابناک»، ۳۴.۳۲ درصد رأی دهندگان از عملکرد مسئولان در سال ۱۳۹۴ رضایت داشتند، ۳۲.۴۳ درصد تا حدودی رضایتمند بودند و ۳۳.۲۵ درصد شرکت‌کنندگان معادل یک سوم رأی دهندگان، از عملکرد مسئولان در سالی که گذشت، رضایت نداشتند و در واقع نظرشان نسبت به عملکرد مسئولان منفی بود.

هرچند جلب نظر دوسوم مردم توسط مسئولان در سال پیشین قابل توجه است، باید به نگاه منفی یک سوم از مردم توجه عمیقی شود و این گروه با اقدامات اصلاحی مسئولان کشور کاهش یابند. حقیقت آن است که نارضایتی در پیشرفته‌ترین کشور‌ها هیچ ‌گاه نزدیک به صفر نمی‌رسد، با تدابیری می‌توان این نارضایتی را به حداقل ممکن کاهش داد.

توجه به نکته ضروری است که این نظرسنجی درباره کارکنان و مدیران رده پایین مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی کشور نیست، بلکه متوجه مسئولان کشور بوده و به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان به خودی خود دوره‌ای اقدام به نظرسنجی‌های مشابه کنند و ضعف‌های مدیریتی و سیستمی شان را تشخیص دهند تا میزان رضایت در انتهای سال پیش روی از عملکرد کلی مسئولان رو به فزونی گذاشته باشد.

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است