یکشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۷
آخرین اخبار
۲ فروردین ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۱۱ 1,274 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :39014
علی رضا کارگر قوی بازو

امروز تصور ما بر این است که ماشین به عابر پیاده ارجعیت دارد/درختان محیط زیست ، بخشی از فرهنگ عمومی ما است

سرویس تحریه پایگاه خبری جلال شرق :

پس از انتشار یادداشت مدیر مسئول پایگاه خبری جلال شرق  با عنوان «چرایی اجرای یک پروژه مصوب شورای شهر آستانه‌اشرفیه » خبرنگاران این رسانه با حضور در جمع موافقان و مخالفان و مصاحبه با  مسئولین ، کارشناسان مختلف مدیریت شهری ومحیط زیست و مهندسان معماری شهری ، درباره باید ها  و نباید های اجرای تعریض خیابان میدان حرم تا معین و ضرورت یا عدم قطع درختان چنار انجام داده است که برای تنویر افکار عمومی به تدریج  به انتشار آنان اقدام تا چراغ راه  اجرا کنندگان  باشد( لازم به ذکر است اجرای طرح تعریض خیابان فردوسی نیز در دستورکارشهرداری قرار گرفته است.  ).( بخش پنجم )

********************************************************************************************************************

علیرضا کارگرقوی بازو  از خبرنگاران فعال  شهرستان آستانه اشرفیه از جمله افرادی است که در هر فرصتی  در نشست هاو جلسات  متعدد  با دلایلی که مطرح می کند مخالفت خود را با  تعریض  خیابان امام  و قطع اشجار اعلام می دارد وی در مخالفت با اجرای طرح تعریض خیابان امام گفت: ما در اجرای فاز اول  بحث تعریض خیابان  از میدان فردوسی تا میدان حرم که انجام شد بحث های زیادی با دوستان داشتیم

وی با بیان اینکه اتفاقات زیادی بعد از اجرای فاز اول افتاده است  اظهار کرد : شاید آن موقع برای انتقاد از این طرح یک فضای ذهنی داشتیم و بر اساس ذهنمان مطرح می کردیم  دوستان  هم دفاعیاتشان ذهنی بود چون طرحی اتفاق نیفتاده بود و همه در ذهن خود مطرح می کردند اما امروز ما یک طرح انجام شده داریم حالا آن خیابان تازه قابلیت مقایسه اش با این خیلی ضعیف تر است اما یک طرح انجام شده داریم.

این فعال رسانه ای افزود : ما شاید اولین چیزی که از دوستان  خواستیم این است که یک برآورد از آن خیابان قبلی به ما بدهند که چه مقدار برای شهر ما مزایا و چه میزان معایب داشت ، بدون شک مزایایی داشته  و بدون شک معایبی داشته  من نمی خواهم به آن مزایا و معایب بپردازم و بگویم که این طرح آن قسمتش را کار ندارم والان اصلا بحث درخت ندارم با این که درختان محیط زیست و بخشی از فرهنگ عمومی ما است .

نماینده واحد مرکزی خبر در شهرستان آستانه اشرفیه افزود :  این که شهر برای شهروندان است  و اکثریت شهروندان را عابرین پیاده تشکیل می دهند نه ماشین ها؛  امروز تصور ما بر این است که ماشین به عابر پیاده ارجعیت دارد اگر بحث معماری باشد در این بحث خیلی مفصل می شود صحبت کرد  که شهر ما قرار است به کجا برسد  حتی اگر مشاور معماری هم برای شهرداری بگیریم،  اما آن ریل گذاری را ما باید انجام بدهیم.

کارگر با اشاره به این نکته که ما در ریل گذاری   باید بگوییم که چه می خواهیم  چه اتفاقی  قرار است بیفتد تا ما تبدیل به یک شهر مدرن امروزی شویم یا یک شهر مدرن و سنتی با حفظ سنت هامان و یا یک شهر کاملا  مذهبی  ادامه داد: واقعاً چه اتفاقی قرار است بیفتد ،  ما امروز ادعا می کنیم که چهارمین شهر مذهبی کشور هستیم که نیستیم حالا اگر قرار است که به این جایگاه برسیم حداقل  این است که قیافه مان باید مذهبی باشد ،یعنی تیپ شهرمان باید مذهبی باشد ، در یک شهر مذهبی آن عناصر سازنده شهر یکی از مهم ترین  بخش هایش پیاده رو است ، پیاده رو محلی که عابر پیاده بخواهد عبور کند.

علیرضا کارگر در ادامه گفت:  الان در این خیابان بارها و بارها من اعضای محترم شورا را دیدم که گاهی از این جا قدم      می زنند از خود خیابان قدم می زنند ، اعضای شورای شهر در پیاده رو نمی روند یعنی پیاده روی من برای عبور یک مرد مناسب نیست چه برسد به خانم ها  ، خانواده که اصلا نمی تواند از پیاده رو عبور کند .

وی در ادامه تصریح کرد :   امروز افتخار ما این است که یک لاین بیشتر  ماشین در شهر می آید و ااتفاقا ترافیک بیشتر      می شود  این که ترافیک شهر بیشتر شد به دلیل این که ورودی ماشین من بیشتر شد ولی خروجی ندارم ، خروجی من همان میدان حرم است ، گسترشی پیدا نکرده است .

این عضو علمی دانشگاه  با بیان اینکه  میدان فردوسی گسترشی پیدا نکرده فقط حجم بیشتری  از ماشین را می توانم اینجا نگه داریم  خاطر نشان کرد :  پارکینگ بیشتر شده یعنی قبلا اگر یک لاین پارک می کردند  الان دوبله پارک می کنیم در اجرای  خیابان فاز اول این که شهر ما زشت شد  بدون شک زشت شد  بعضی از دوستان می گویند یکی از زیباترین خیابان ها شد این در حالی که زیبایی در چه است؟  اما بسیاری از زشتی هایی که قبلا پنهان بود امروز خود را نشان داد ،  ساختمان های فکستنی ۷۰ و۸۰ ساله ، سقف هایی که خراب شده و نماهای آجری ، تیرآهن های زنگ زده ، همه ی این ها آمد در منظر بیننده و امروز بیننده آن ها را می بیند

و ی گفت: این زشتی ها بماند و امروز بحث اصلی ما بحث عابر پیاده است و این سمت خیابان که قلب اقتصادی شهر ما است یعنی تمام اقتصاد ما از حرم تا میدان معین دارد تلاش می کند حالا در قلب اقتصادی شهر ما  پا خور مغازه ها را از دست می دهیم  ، عبور و مرور عابرین پیاده را از دست می دهیم ،و

کارگر در ادامه بیان کرد :  اگر داریم خیابان را عریض می کنیم داریم  به مردم می گوییم که پیاده هم قدم نزنید و با ماشین داخل شهر بیاید ، یعنی اگر در آن مسیر پیاده قدم بزنید همین طرح  اجرا شود دیگر پیاده هم نمی تواند قدم بزند  نهایت باید بیاید در خیابان و این هرج  و مرجی که در خیابان و آستانه اشرفیه در گذشته بود و، خیلی شدید تر می شود و مردم در خیابان  راه  میروند .

کارگر با بیان اینکه   بحث ما این است که اول عابر پیاده و شهروند دیده شود ویا همه ی جنبه ها باهم دیده شود خاطر نشان کرد : ما در این جا فعلا هیچ بحث درخت نداریم  زیرا درباره فنی درخت بسیار می شود صحبت کرد این که امروز کارشناسان  توصیه  نمی کنند که چنار کاشته شود و کاملا درست است و به شدت توصیه می کنند چنارهای موجود را از بین نبرید مگر اینکه به لحاظ فنی ثابت شود که این چنار مشکل دارد ، ۱۶۰ چنار قطع شد در این ایام به جرئت می توانم بگویم از  ۱۶۰ تا در خت چنار حداقل ۱۴۰ تا ی آن  سالم بودند  بله درخت  پوسیده هم بود و در گذشته هم درختان  پوسیده قطع شد و کسی هم در موردش بحثی نکرد و درخت پوسیده باید قطع شود و جایگزین شود نه با مگنولیا که بعد از ۲۰ سال به ۳ مترنمی رسد  با درخت بومی که مناسب منطقه باشد.

کارگر در ادامه سخنان خود  افزود :  اتفاقا آقای فرماندار که بحث تعریض خیابان و قطع درختان پیش آمد  برای یک کارشناس دکترای جنگل داری در دانشگاه گیلان  زنگ زد  که آقا نظر شما چه است ؟ این استاد دانشگاه در مورد درخت چنار گفتند؛  ما کاشت درخت چنار  را به هیچ وجه توصیه نمی کنیم اما در مورد قطع درخت چنار گفتند قطع  درخت چنار را به هیچ وجه  توصیه نمی کنم مگر با نسبت ۱۰ به ۱  یعنی از هر ۱۰ درخت ۱ درخت که ناسالم است را قطع بکنند و درخت جایگزین هم برای این منطقه صنوبر یا سفیدپلد یا بلوط توصیه می کنیم که درختان سایه داری هستند.

این عضو رسانه ای شهرستان  با بیان اینکه  مزایای درخت چنار جای خود را دارد  اما  بحثی که ما داریم بحث فرهنگی اش است  اظهار کرد : پیاده رو   مقابل حرم یکی از نقاط خجالت آور این شهر ما است در مقابل حرم نانوایی داریم که صف نانوایی اش تا خیابان هم آمده است .

وی ادامه داد: اگر یک نفر از بیرون بیاید اولین چیزی که از شهر ما می بیند همین پیاده رو است و ما حداقل پیاده رو را برای مردم نگذاشتیم حالا می خواهیم برویم آن طرف که طرح تفضیلی شهر ما قانون  می گوید که یک خیابان داریم ، این خیابان ۱۳ متر عرض خیابان و حداقل  دوتا ۵/۳ متر پیاده رو داریم حالا شهرداری می گوید من یکطرف را که ۵/۴ متر است ۱ مترش را کم کنم و  ۵/۳ متربشود  اما آن طرفش ۵/۱ متر به من ربطی ندارد در حالی که اگر قرار است این طرح تفضیلی انجام شود کل این طرح باید در خیابان اجرا شود چون در مورد کل یک خیابان داریم صحبت می کنیم

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است

رفتن به نوارابزار