پنج شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۹
آخرین اخبار
24 آگوست 2016 ، ساعت 07:46 2,031 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :20007
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از دیدن نمایش «شال ترس ممد» :

ساختار «شال ترس ممد» به گونه ای است که من معتقدم الی الابد می تواند استفاده کرد

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان که شب گذشته بعداز دیدن نمایش شال ترس ممد گفت: ساختار شال ترس ممد به گونه ای است که من معتقدم الی الابد می تواند استفاده کرد

به گزارش جلال شرق ،فیروز فاضلی در آغاز سخن با بیان اینکه  واژه کَرک را که «ممد» در این نمایش  به کار بردن ، هنوز ما هم در زبان گیلکی  واژه اصیل کَرک را به کار می بریم  و من با کلمه کَرک هم که در شعر اخوان است با این زاویه وارد می شوم که در آنجا نیز نوعی بلدرچین است  و تقابلی که از لحاظ ساختاری در این تئاتر از اول تا آخر دیده می شود من را یاد آن شعر کَرک  مهدی اخوان ثالث انداخته است .

این شعر را من به عنوان مقدمه بگوییم ،

بده. . . بدبد. . چه امیدی؟ چه ایمانی؟

. . کرک جان! خوب می خوانی.

من این آواز پاکت را در این غمگین خراب آباد,

چو بوی بالهای سوخته ت پرواز خواهم داد.

گرت دستی دهد با خویش در دنجی فراهم باش.

بخوان آواز تلخت را, ولکن دل به غم مسپار.

کرک جان! بنده ی دم باش. . .

. . بده. . بدبد. . ره هر پیک و پیغام و خبر بسته ست.

نه تنها بال و پر, بال نظر بسته ست.

قفس تنگ است و در بسته ست.

کرک جان! راست گفتی; خوب خواندی, ناز آوازت,

من این آواز تلخت را . . .

. . .  بده بدبد . . دروغین بود هم لبخند و هم سوگند.

دروغین ست هر سوگند و هر لبخند

و حتی دلنشین آواز جفت تشنه ی پیوند. . .  

من این غمگین سرودت را

هم آواز پرستوهای آه خویشتن پرواز خواهم داد.

به شهر آواز خواهم داد. . .

. . . بده. . بدبد. . چه پیوندی ؟ چه پیمانی..؟

کرک جان! خوب می خوانی

خوشا با خود نشستن, نرم نرمک اشکی افشاندن,

زدن پیمانه ای-دور از گرانان- هر شبی کنج شبستانی.

IMG_0859

وی با بیان اینکه من اولین بار این نمایش را می بینم لذا از دیدگاه نشانه شناسی و به صورت پراپ به آن نگاه می کردم افزود :  من معتقدم شخص اگر فقط در ظاهر یک نمایش گیر کند آن سلسله پنهان و آن ساختار منسجم را ممکن است نبیند.

فاضلی  با اشاره به این نکته که عموماً معتقدم ساختار منسجم یک  نمایش  در صحنه آغازین و پایانی نمایش نشان داده می شود خاطر نشان کرد :  صحنه آغازین این نمایش از نظر نشانه شناسی ؛ داس بود، تاریکی و سکوت و صحنه پایانی نمایش ، تفنگ ، فریاد و روشنی بود من به عنوان یک فردی که  ریخت شناسی می کنم  از این زاویه به نمایش می نگرم و عملاً این تقابل دیده می شود و ساختارش به گونه ای است که من معتقدم الی الابد می توان استفاده کرد.

وی تقابل امروزی انسان را درگیر بودن  بین سنت و مدرنیته ، بین بودن و نبودن ، بین فریب و صداقت عنوان کرد و یاد آور شد :  همه این ها تقابل ها است که زندگی ما را نقش می دهد و انسان ،روی این تقابل ها روی یک جاده یک طرفه عیناً به بن بست می رسد ، موجودیت انسان پرداختن به این تقابل ها و درگیر شدن با آنهاست و این گروه نمایشی نیز این چنین بود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد:  این تعریفی که کردم من امشب دیدم که استادم امیر فخر موسوی جدا از اینکه فوق العاده ، بازی می کنند ایشان فوق العاده ، بازی با کلمات را هم دارند ،  نقش آفرینی در زبان را استاد امیر فخر موسوی که یک شاعر زبده مشهور هستند  بسیار خوب بهره گرفتند.

فاضلی در پایان افزود :  خوشحال شدم که امشب دیدم امیر فخر موسوی خیلی قشنگ نقش آفرینی در نمادها را دارند .حتی در نمادهای افراد نمایش شال ترس ممد هم نگاه کنید این تقابل در نمادهای افراد هم دیده می شود .

در پایان این نمایش از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک جلد شاهنامه مصور نفیس  به رسم یادبود به امیر فخر موسوی اهدا شد

 

 

 

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است