پنج شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۹
آخرین اخبار
20 آگوست 2016 ، ساعت 14:04 2,060 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :19809

شال ترس ممد، نمایشی فولکلور یا مدرن؟!/بی هیچ پیش داوری و قضاوت عجولانه ای به تماشای شال ترس ممد بنشینید و از شب تان لذت ببرید .

سرویس یادداشت جلال شرق امروز به تماشای نمایش شال ترس ممد به نویسندگی امیر فخر موسوی و کارگردانی وحید فخر موسوی نشستم، اجرا در فضایی بسیار گرم و صمیمی همراه با طراحی فضایی بسیار عالی و دلنشین صورت گرفت و من باید پیش از هر چیز به جناب فخر موسوی بابت جسارت شان برای اجرای این نمایش در فضای باز تبریک بگویم و به سهم خودم به ایشان اعلام می دارم که مزد زحمت و ریسک شان را گرفتند و مطمئنن این اجرا اگر در سالن تئاتر صورت می گرفت نسبت به اجرایی که من دیدم چیزهایی کم می داشت. در کنار طراحی فضای مناسب باید به طراحی چهره بسیار جالب توجه نمایش هم اشاره بکنم، البته وقتی کار را به کاردان بسپاری انتظاری غیر از این هم نمیشه داشت.
نمایش بسیار قصه و فضایی آشنا و دوست داشتنی برای مخاطب گیلانی دارد و پیشنهاد من این است که اگر می خواهید به تئاتری مردمی دست پیدا کنید به جای دست یازیدن به کمدی های نازل گرایش به سمت نمایش هایی با ویژگی های ساختاری شال ترس ممد راه چاره مناسب تری هست تا دچار وجدان درد هنری هم نشویم، شال ترس ممد نمایشی دلپسند برای مردم کوچه و بازار است، مردمانی که شاید به لحاظ ذوقی برای نمایش های مدرن و به اصطلاح روشنفکری تربیت نشده اند اما با قصه ها و شخصیت هایی آشنا ارتباط بهتری برقرار می کنند، با احترام به همه گونه های نمایشی پیشرو، اما هیچ هنرمندی نمی تواند یا نباید مدعی شود که دغدغه مخاطب ندارد، شال ترس ممد نمایشی هست که من می توانم با اطمینان خانواده ام را برای تماشایش تشویق کنم و بدانم لحظات خوشی را برایشان مهیا نموده ام.
تبریک و خسته نباشید می گویم به تیم بازیگری که تک تک شان با توجه به ظرفیت نقش شان بازی قابل قبولی را ارائه نمودند، همچنین با مهران جان مظفری و صدای گرمش که صفای نمایش بود. اما دو تقدیر ویژه: نخست به فخر تئاتر گیلان، امیر فخرموسوی که بار اصلی نمایش بر دوشش احساس میشد، با اینکه واضح بود که به لحاظ جسمی تحت فشار هستند اما با استادی هرچه تمام تر این ضعف جسمی را به شخصیت نمایش منتقل ساختند و تماشاگر لحظه ای احساس ناپسند پیدا نکرد که هیچ بلکه با لذت و هیجان فراوان قصه مرد نفس تنگ آمده نمایش را دنبال کرد و او را باور نمود. و اما تقدیر دوم به جناب حسین مسافر آستانه که بازی دلچسب و قابل قبولی ارائه نمودند اما بیش از آن حس تعهد و نمک شناسی ایشان نسبت به دوستان و همکاران قدیمی و تئاتر سرزمین مادری اش مرا وادار به تحسین می کند، شاید کمتر کسی باشد که بعد از آنکه حسین مسافر آستانه (شخصیت حقوقی) شود همچنان به دعوت دوستان قدیمی اش لبیک بگوید و برای بازی در نقش کوتاهی به آستانه بازگردد و همشهریانش را مهمان هنرنماییش کند، جناب مسافر آستانه امشب از شما و خضوع و فروتنی تان بسیار آموختم، و به احترام تان از پشت لپ تاپ بلند می شوم و از صمیم دل تشویق تان می کنم .
اما نکته قابل توجه اجرای امشب برای من نمایشنامه اکسپرسیونیتی شال ترس ممد بود، هنگامی که شنیدم وحید فخر موسوی برای پایان نامه کارشناسی ارشدش نمایشنامه شال ترس ممد را که در سال ۱۳۵۸ توسط پدرشان نوشته شده بود را انتخاب کردند، اعتراف می کنم با نگاهی غیر حرفه ای با اینکه پیش از این نه نمایشنامه را خوانده بودم و نه اجرایی از آن دیده بودم قضاوت کردم آخه چرا این؟!؟ ولی بعد از آنکه فهمیدم دکتر خاکی و دکتر مهندس پور جناب فخر را تأیید نمودند بسیار کنجکاو شدم، اما تا شب اجرای نمایش باز هم همچنان منتظر نبودم که با چنین نمایشنامه ای رو به رو شوم، و جناب فخر پدر با چنین نگاه مدرن شان به تئاتر آن هم در سال ۱۳۵۸ مرا به شگفتی واداشتند، نمایش شال ترس ممد به رئالیسم مبتذل تن در نمی دهد و تماشاگر را با خود به اعماق ذهن شخصیت می برد، ما را با هراس و تشویش های ممد رو در رو می سازد، وارد دنیای خلق شده ممد می شویم، از شغالی که حرف می زند متعجب نمی شویم چرا که جهان ذهنی او را پذیرفته ایم، شال ترس ممد داستان پیرمرد تنها و بی یاوری هست که خوره هایی روح او را آهسته در انزوا می خورند و می تراشند و در آن طرف قصه امان از رجاله ها که دردها و زخم های مرد را جزو اتفاقات و پیش آمدهای نادر و عجیب می شمارند!!! شال ترس ممد همراهی من را با خود به دست آورد و تراژدی زندگی او تا مدت ها با من خواهد بود
این یک پیشنهاد است: بی هیچ پیش داوری و قضاوت عجولانه ای به تماشای شال ترس ممد بنشینید و از شب تان لذت ببرید .

میلادحسن نیا دانشجوی دکترای فلسفه هنردرخصوص نمایش

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است