دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آخرین اخبار
21 آگوست 2016 ، ساعت 22:09 1,976 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :19842
امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه:

شال ترس ممد بعد از گذشت چند دهه دارای یک عقبه‌ی علمی و کارشناسی است./ نمایش شال ترس ممد با مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به‌دوراز هرگونه تبلیغات و تظاهر، نمود دارد

حجت‌الاسلام محمد ساجدی بعد از بازدید از تئاتر شال ترس ممد در گفتگو با جلال شرق گفت: شال ترس ممد بعد از گذشت چند دهه دارای یک عقبه‌ی علمی و کارشناسی است.

به گزارش جلال شرق، امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه درباره ارزیابی‌اش از نمایش شال ترس ممد اظهار کرد: من خودم چون متخصص و صاحب‌نظر در تئاتر نیستم طبعا اظهارنظر فنی نمی‌توانم بکنم اما چند نکته عمومی را می‌توانم عرض کنم.

وی افزود: نکته‌ی اول این است که مقداری ایجاد فضا و فضاسازی و ایجاد فرصت برای انجام فعالیت‌های هنری و از این دسته کارها به نظر من جز اقدامات فرهنگی مفید و مؤثر است و بخشی از نیاز شهروندان ما را تأمین می‌کند.

وی بابیان اینکه چون آستانه‌اشرفیه سینما ندارد و در این وضعیت، برگزاری تئاتر می‌تواند این خلأ را تا حدودی پر بکند خاطرنشان کرد: ایجاد این‌چنین تئاتری می‌تواند. یک فضای نشاط و سرزندگی را به همراه داشته باشد

IMG_0440

وی تصریح کرد: شال ترس ممد ازاین‌جهت که یک فعالیت فرهنگی است و می‌تواند بخشی از نیاز شهروندان را پاسخ می‌دهد و ایجاد نشاط بکند، قابل‌توجه است.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه یادآور شد: خوشبختانه شهرستان آستانه‌اشرفیه ظرفیت‌های فرهنگی بالایی دارد، ازجمله در بخش فعالیت‌های هنری و ادبی، البته ما و همه‌ی مسئولان شهرستان و بخصوص مسئولان فرهنگی شهرستان باید کمک کنیم تا این ظرفیت‌ها شکوفا و بالنده شوند

و ی افزود: موضوع شال ترس ممد هم قابل‌توجه است و باید از دوستانی که در این عرصه فعال‌اند تقدیر کرد وهم تقاضا کرد از همه‌ی اشخاصی که می‌توانند به بالندگی و شکوفایی بیشتر ظرفیت‌های هنری شهرستان، ازجمله درزمینهٔ تئاتر حمایت و کمک کنند.

ساجدی برگزاری نمایش شال ترس ممد را ازهرجهت قابل‌توجه و قابل‌تحسین عنوان کرد و ادامه داد: گروهی که این تئاتر را اجرا کردند بخصوص گروه بازیگران این تئاتر تیمی بودند که در سال‌های گذشته این تئاتر را در شهرستان اجرا کردند و اوایل دهه‌ی ۶۰ و حتی قبل از سال ۶۰ و خود این‌که به نحوی خاطرات گذشته را تداعی می‌کند و به نحوی هم‌نسل اول انقلاب را دوباره در آن فضا می‌برد و بعد، آن‌ها با همراهی نسل دوم و سوم به تماشای یک کار هنری می‌نشینند که به نحوی فضاهای اوایل انقلاب را بازسازی می‌کند از این لحاظ به نظر من تئاتر شال ترس ممد یکی از مزایا و محسنات این برنامه‌ی خاص است.

IMG_0502

وی بابیان اینکه نکته‌ی که برای من قابل‌توجه بود آن است که این تئاتر بعد از گذشت چند دهه با یک عقبه‌ی علمی و کارشناسی در حال برگزاری است خاطرنشان کرد:، آن‌چنان‌که کارگردان توضیح داد این را برای پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشدشان کارکردند که مربوط به دانشگاه تربیت مدرس تهران است و اساتید راهنما و مشاورشان که اساتید شناخته‌شده‌ای هستند ازجمله آقای دکتر خاکی، این جنبه‌ی موضوع هم، جز مزیت‌های این تئاتر و برنامه‌ی هنری خاص بود که به نظر من باید مقداری برجسته شود و آن این‌که با یک نگاه علمی کارشناسی و به‌عنوان یک فعالیت دانشگاهی و به‌عنوان پروژه‌ی پایان‌نامه این کار به انجام می‌رسد.

وی بابیان اینکه دوستانی که این نمایش را دیدند؛ گفتند که: فیلم‌نامه‌اش نسبت به آنچه در سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اجرا می‌شد و حتی بلکه قبل از پیروزی انقلاب تغییر نکرده است گفت: برای من که اولین بار بود این تئاتر را می‌دیدم، از این حیث جالب بود که دقیقا مطابق اقتضائات و شرایط امروز جامعه ما زبان حال شال ترس ممد است.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه به جنبه‌ی استکبارستیزی نمایش شال ترس ممد اشاره کرد و اظهار کرد: حساسیت نسبت به قهرمان این داستان و نقش اول این داستان نسبت به نیروهای غیرخودی و حتی بیگانگان و غربی‌ها و امثال این‌ها در این تئاتر کاملا چشمگیر است.

ساجدی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که می‌توان در شال ترس ممد اشاره کرد تکیه‌ی به ظرفیت‌های بومی و داخلی است که نمادش در این بخش مرغ پر سیاه است که مثلا تأمین تخم‌مرغ از مرغ بومی خانگی است، شاخص خودکفایی تأمین با استفاده از منابع بومی و داخلی و یا حساسیت به حفظ نژادهای بومی از دام و طیور و امثال این‌ها و به‌عنوان نمونه در این نمایش مطرح می‌شود.

IMG_0440

وی ادامه داد: این در حالی است که عوامل وسوسه‌انگیز دیگری که نقش‌های فنی این تئاتر را بازی می‌کردند به دنبال از میدان به درکردن آن نوع داخلی از طیور بودند و واردکردن مثلا نوع خارجی و نمونه‌های بخصوص غربی و آمریکایی و …

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه خاطرنشان کرد: به‌هرحال به یک تعبیری می‌شود گفت که تا حدود زیادی سوژه‌ی این تئاتر در حوزه‌ی اقتصادی و اجتماعی با مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی، با مسئله‌ی اقدام و عمل، به‌عنوان شعار که از ناحیه‌ی رهبری مطرح‌شده به‌دوراز هرگونه تبلیغات و تظاهر و این‌ها عرض می‌کنیم، نمود داشت.

وی ادامه داد: این تئاتر، اگر از حیث این روایت که این فیلم‌نامه نسبت به گذشته تغییر نکرده درست باشد، پویایی سناریوی این تئاتر که بیش از ۳۰ سال قبل نوشته‌شده باشد و امروز هم پاسخ گوی بخشی از نیاز فرهنگی جامعه ما است باز از ویژگی‌های ممتاز این برنامه‌ی نمایشی است.

 

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه تأکید کرد: من فکر می‌کنم اگر برخورد سنجیده‌ای با این نوع فعالیت فرهنگی بشود می‌تواند به توسعه‌ی ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان کمک کند،

وی افزود: تئاتر به خاطر مواجه مستقیم و رودررو تماشاگر که با بازیگر اتفاق می‌افتد؛ نسبت به سینمایا سایر نمایش‌های غیرحضوری امتیازی دارد که می‌تواند یک فضایی را ایجاد بکند و من پیشنهاد می‌کنم به کارگردان و عوامل اجرایی این تئاتر حتی اگر بتوانند در حاشیه برگزاری این تئاتر امکان گفتگو را برای مخاطبان و تماشاگران با عوامل تولیدکننده و اجراکننده‌ی این تئاتر فراهم بکنند می‌تواند حتی به تقویت بنیه‌ی فکری و فرهنگی مخاطبانشان جایگاه آن در شهرستان. کمک بکند.

IMG_0467

حجت‌الاسلام ساجدی در پاسخ به این سؤال که گویش گیلکی این نمایش چقدر در احیای سنت‌ها و واژگانی گیلکی که در حال فراموشی است در انتقال به نسل‌های جدید ما مؤثر است گفت: شال ترس ممد ازاین‌جهت هم به نظر من یک مزیت است، منتهی ممکن است عیب هم باشد و آن این است که حالا من لهجه‌ام با لهجه‌ی بازیگران این تئاتر متفاوت بود ولی در این حال چون برای من مفهوم بود قابل‌استفاده بود، برای کسانی که کاملا با این لهجه و یا لهجه‌های هم‌خانواده‌ی او آشنایی دارند، این مزیت را دارد که به قول شما هم به نحوی گویش محلی را احیا می‌کند و ادبیات و واژگان و مانند این‌ها را باز به خاطرها می‌آورد که معمولا در هر لهجه‌ی یک لطافت‌های خاصی در بعضی از واژگان یا ضرب‌المثل‌ها یا تکه کلام‌ها وجود دارد،

وی ادامه داد: منتهی این را باید چاره کرد و این مشکل را ما در استان گیلان داریم و مشابه این مسئله را در برنامه‌های نمایشی و غیر نمایشی که از طریق شبکه‌ی باران‌داریم به‌هرحال لهجه‌ی شرق گیلان با غرب گیلان تفاوت دارد، درنتیجه اگر برای مخاطب مفهوم نباشد این اثر را حتی ممکن است پیام اصلی آن برنامه‌ی هنری و نمایشی را به آن مخاطب نرساند.

وی بابیان اینکه اگر اینجا ما مهمانانی در مراسم افتتاحیه مثلا از تهران و یا جاهای دیگر آمده بودند واصلا با لهجه‌های گیلکی آشنایی نداشتند داشتیم تا چه حد برای آن‌ها، خود آن دیالوگ‌ها قابل‌استفاده است یا نه گفت: نمی‌دانم، فکر می‌کنم در بعضی از بخش‌ها مفهوم نبود ولی اگر ناظر به ظرفیت محلی اگر بخواهید در نظر بگیرید یک مزیت است اما ناظر به حتی تنوع لهجه‌ها در سطح استان و یا برقراری ارتباط با مخاطبان غیر استانی مثلا گردشگرانی که در این فصل به منطقه‌ی ما می‌آیند اگر بخواهند به تماشای این نمایش بیایند آیا برای آن‌ها جاذبه خواهند داشت؟ یا نه؟ این را باید به‌عنوان یک چالش، دوستان هنری ما تدبیر کنند.

IMG_0416

 

وی درباره‌ی اجرای نمایش را در فضای محیطی خیلی جالب توصیف کرد و اظهار کرد: فضاسازی مکان را که در بخشی از محوطه‌ی آرامگاه معین ساخته بودند به نظر من از سالن بهتر است، ولی ازنظر راحتی تماشاگران یا از بعد فنی من نمی‌توانم اظهارنظر بکنم.

ساجدی در پایان افزود: به‌عنوان یک تجربه‌ی شخصی عرض می‌کنم برای من آن فضا مطبوع بود اما به لحاظ فنی باید صاحب‌نظران و متخصصان حوزه تئاتر بگویند که در سالن سرپوشیده و در محوطه بسته برگزار شود منطقی‌تر و علمی‌تر است یا در فضای باز، ولی تجربه‌ی شخصی‌ام برای من دل‌چسب بود به‌خصوص موقعی برگزار شد که شب بود و زمان مناسبی هم اجرا شد..

 

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است