چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
آخرین اخبار
6 مرداد 1395 ، ساعت 16:07 1,656 بازدید چاپ این نوشته کد نوشته :18588

آموزش های موازی و غیر استاندارد، سد راه کار آفرینان فنی و حرفه ای

سرویس یادداشت جلال شرق ، در نشست مدیران و کار آفرینان آموزشگاه های خصوصی مراکز فنی و حرفه ای شهرستان آ ستانه اشرفیه  یکی از دغدغه های که از سوی مدیران و کار آفرینان مطرح شد ، آموزش های  موازی و غیر استاندارد بعضی از دستگاه هایی است که صرفا برای پر کردن اوقات فراغت ویا برای پر کردن برنامه های خود در طول سال مبادرت به برگزاری کلاس های آموزشی  می کنند و در این آموزش های غیر مرتبط دستگاه های موازی  ، آن شرایط  لازم را که باید در خروجی آموزش ها و مهارت ها به کار ببندند عملاً  مشاهده نمی شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشت  موازی کاری ها و تداخل در ماموریت ها و اهداف دستگاه های مختلف اجرایی در طی سال های گذشته است که هم چنان ادامه داردبه طوری که برخی از دستگاه ها عملا  از وظایف و اهداف اصلی خود منحرف شده و اعتبارات و امکانات خود را به برنامه های خارج از وظایف قانونی مصروف می نمایندو خسارت هایی  بر کشوروارد کرده اند و این دستگاه ها نه تنها از وظایف سازمانی خود غفلت می کنند بلکه باعث کسری اعتبارات، عدم اجرای پروژه های ضروری، تخلف از قوانین مصوب و اتلا ف منابع مالی و توانمندی های نیروی انسانی خود نیز می گردند.

امروزه تعداد نهادها و دستگاه هایی  که هم اکنون در حوزه آموزش های مهارتی فعالیت می کنند به بیش از ۵۰ دستگاه  می رسد و توسعه این نوع آموزش های موازی غیررسمی که براساس قوانین داخلی ، گواهینامه مهارت برای کاراموزان خود صادر می کنند علاوه بر اقتصاد کشور برای مردم نیز آثار زیانبار داشته و خساراتی نیز به همراه دارد.
آن چه که پر واضح است اینکه هیچ  نظارتی دقیق بر دستگاه ها و نهادهای آموزشی غیررسمی از استاندارد نبودن گواهینامه ، تجهیزات آموزشی ، آزمون و همچنین مربیان غیر حرفه ای اعمال نمی شود  و این در حالی است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به علت رعایت استانداردهای سازمان بین المللی کار  به عنوان تنها متولی آموزش های مهارت حرفه ای برنامه های خود را برای ساماندهی دستگاه ها و نهادهایی که درحوزه آموزش های مهارتی فعالیت می کنند باید ارائه دهد و در شناسایی خود در نزد خانواده ها حضوری فعالتر داشته باشد.
امروز در سازمان فنی و حرفه ای کشور بیش از ۴ هزار استاندارد شغلی تعریف شده است  و با توجه به عدم اشتغال پایدار و دغدغه  خانواده ها برای اشتغال فرزندان خود  و هم چنین تامین  معاش و زندگی آنان ،  نقش خانواده ها در فرآیند یادگیری و مهارت ها فرزندانشان  دارای حائز اهمیت است و به تعبیری باید کار را به کاردان سپرد  وفرزندان خود را در   فراگیری آموزش های مهارتی به دستگاه های فاقد استانداردهای آموزشی روانه نکنند.

به عنوان مثال یک نمونه از آموزش های موازی با عنوان پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ، آموزش هایی است که توسط دیگر سازمانها مانند ارشاد، هلال احمر ، تبلیغات اسلامی و حتی شهرداری ها و دیگر ارگانهای دولتی برگزار می کنند در حالی که  رسالت اصلی اینگونه سازمان ها آموزش  خطاطی ، رایانه ، نقاشی ، گلیم بافی ، مکانیکی ، تعمیرات و …نبوده و نیست .

اعتدال حکم می کند که  همه دستگاه ها به وظایف  خود و در محل و در زمان خود توجه کنندوعدم توجه به وظایف سازمانی خود،  نوعی بی عدالتی آموزشی است که به پرهیز از آن در قانون اساسی جمهوری اسلا می ایران تاکید شده است و مقام معظم رهبری نیز در تعیین سیاست های کلی برنامه پنجم به پرهیز از موازی کاری تاکید کرده اند.

البته  تا زمانی که در آموزش های موازی  بازار و پتانسیل آموزشی وجود دارد قبل از اینکه نهادهای غیر مرتبط اقدام به استفاده از این موقعیت اقتصادی  کنند، انجمن ها و کانون های استانی  می توانند بستر لازم را برای انعقاد قراردادها  فراهم و آموزش کارآموزان  علاقه مند را به عدالت دربین آموزشگاهها ی زیر نظر مراکز فنی و حرفه ای توزیع نمایند.

مدیر مسئول

 

کانال تلگرام جلال شرق
ثبت دیدگاه
نام شما
نشانی پست الکترونیکی شما
متن دیدگاه

دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است