×

بخشی از مشکلات آموزش و پرورش ما ناشی از اختلاف سلیقه های سیاسی است/ناهماهنگی بین نهاد خانواده و مدرسه باعث دوگانگی فرهنگی در بین دانش آموزان می‌شود

  • کد نوشته: 86352
  • ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
  • ۰
  • از مهم‌ترین نیازهای آموزش و پرورش در حال حاضر می توان به استفاده از نیروهای متخصص و انقلابی و دوری از تفکرات حزبی و به روز رسانی و جذاب نمودن فعالیت‌های تربیتی و پرورشی نام برد اما متاسفانه بین نهاد خانواده و مدرسه که باعث دوگانگی فرهنگی در بین دانش آموزان می‌شود یک ناهماهنگی وجود دارد.
    بخشی از مشکلات آموزش و پرورش ما ناشی از اختلاف سلیقه های سیاسی است/ناهماهنگی بین نهاد خانواده و مدرسه باعث دوگانگی فرهنگی در بین دانش آموزان می‌شود
  • سرویس یادداشت جلال شرق، رضا تیغ نورد در یادداشتی نوشت:در سند بالا دستی تحول بنیادین آموزش و پرورش لازمه خارج ساختن آموزش و پرورش از تک ساختی بودن آموزش ، همکاری و همراهی خانواده، معلم، مدرسه و رسانه‌ها هستند..
    از مهم‌ترین نیازهای آموزش و پرورش در حال حاضر می توان به استفاده از نیروهای متخصص و انقلابی و دوری از تفکرات حزبی و به روز رسانی و جذاب نمودن فعالیت‌های تربیتی و پرورشی نام برد اما متاسفانه بین نهاد خانواده و مدرسه که باعث دوگانگی فرهنگی در بین دانش آموزان می‌شود یک ناهماهنگی وجود دارد.
    با توجه به رشد تحولات گوناگون فرهنگی و نفوذ گسترده رسانه‌های گوناگون ماهواره‌ای، دیجیتال و مجازی و ارائه الگوهای مختلف سبک زندگی غربی، خانواده‌ها نه تنها خود از آموزه‌های دینی فاصله گرفته‌اند بلکه حتی نسبت به تربیت دینی فرزندان خویش، سهل انگار و بی تفاوت شده‌اند.
    اگر چه از ظرفیت خانواده‌ها به عنوان ستون فقرات یک جامعه در قالب کرسی‌های آزاداندیشی، جلسات هم اندیشی، کارگاه‌های آموزشی می توان بهره جست ولی جذب نیروهای متعهد، مؤمن و علاقه‌مند به آموزش و پرورش، احیای بیش از پیش ارزش و جایگاه والای معلم در جامعه، رسیدگی به مشکلات اقتصادی … می‌تواند ایجاد انگیزه برای گرایش به این شغل مقدس را بیشتر کند
    امروزه بخشی از مشکلات آموزش و پرورش ما ناشی از اختلاف سلیقه های سیاسی است که آثار و تبعات آن آسیب های جدی به ساختار، برنامه ها، کیفیت امور آموزش و پرورش، معلم و دانش آموز زده است.
    اما در سوی دیگر مهم ترین چالش های آموزش و پرورش می توان به روزمرگی سیستم آموزشی ، نداشتن مدارس شاد و با نشاط ، عدم امنیت تربیتی در مدارس و خلأ آن ، کاهش انگیزه فرهنگیان و فرسودگی علمی و روحی به واسطه مشکلات معیشتی و نبود سه عنصر زمان ، نظم وتدریجی بودن فرایند رشد در جامعه نام برد.
    اگر چه در آموزش و پرورش تاکید بر اندیشه ها و دانایی محوری (توانا بود هر که دانا بود) بنا گذاشته شده است
    ولی با یک رویکرد کوتاه مدت، میان مدت ودرازمدت می توان برنامه های خود را با نیازهای روز و زمان منطبق کرد وبا سنجش نیازهای معلمان و دانش آموزان بر پایه سند تحول بنیادین گام برداریم.

    انتهای پیام

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *