هر ساله با برگزاری عاشورای حسینی در اقصی نقاط عالم یکی از بزرگترین آیینهای مذهبی و نمایشی کشور در شهر مذهبی آستانهاشرفیه در ظهر عاشورا برگزار شد
به گزارش جلال شرق ، صحن آستان مقدس حضرت سلطان سید جلاالدین اشرف(ع) ظهر عاشورای حسینی مملو از عاشقانی است که در رثای سیدالشهدا و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند و در امتداد رسالت قیام سالار کربلا پس از شنیدن صدای اللهاکبر از مناره ی بلند شهر ، نماز عشق را به جماعت برگزار و بعد از آن نظارهگر آیین نمایشی، مذهبی خیمهها آستانهاشرفیه می شوند.
آیین مذهبی ، نمایشی «خیمهها» آستانهاشرفیه که دارای قدمت نزدیک به یک قرن دارد و با حضور ۵۰۰ نفر از عوامل نمایشی به اجرا در میآید که تلفیقی از نمایش تعزیه برگرفته از وقایع ظهر عاشورا و عزاداری هیئتهای مذهبی است.
این آیین که هر ساله باشکوهتر از گذشته برگزار میشود و توسط هئیت مذهبی خیام حسینی آستانهاشرفیه با همکاری هیئت امنای حرم مطهر سلطان سید جلال الدین اشرف ، هیئت سوگوران ال محمد ، ساماندهی و اجرا می شود..
شروع این آیین نمایشی پس از ساخت خیمه پیامرسان کربلا حضرت زینب (س) توسط جوانان و عزاداران هئیت مذهبی خیام حسینی در شب هفتم ماه محرم به صورت نمادین با عنوان علمداران کربلا همراه با سینهزنی به طرف آستان مقدس حضرت سلطان سید جلاالدین اشرف (ع) بحرکت در آمد و در شب تاسوعا در سیل انبوه عزاداران به ویژه جوانان مقابل رواق اصلی درب ورودی حرم مطهر قرار دادند.
در روز عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا خیام حضرت ابا عبدالحسین (ع)، حضرت زینالعابدین (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر(ع ) توسط هزاران نفر از عزاداران به طرف صحن اصلی حرم به حرکت در آمد
به هنگام حرکت خیام در حالی که طفلان اهل بیت (ع)، شمر و عمر سعد به همراه گروه «اشقیا» و «سرخ پوشان گرزدار» با نواختن شیپور و به صدا در آمدن طبل عزا و مرثیه خوانی به همراه خیمهها به حرکت در میآیند..
هیئت خیام و عزاداران پس از طی یک مسافت ۳۰۰ متری همراه با سینهزنی عزاداران از مکان هئیت خیام حسینی تا صحن حرم مطهر، وارد صحن سرای حرم سلطان سید جلاالدین اشرف (ع) که میدان صحن قبلاً توسط گروه انتظامی مستقر در حرم آماده شده است میشوند.
در پیشاپیش هیئت خیام دو پرچم بزرگ امام حسین (ع) و قمر بنیهاشم قرار گرفته که توسط اعضای هئیت که لباس ویژهای برای آنها تعبیه شده است به حرکت در میآید و پس از استقرار خیام در ضلع غربی امامزاده خیمه حضرت حضرت زینب ( س ) توسط قوم بنیاسد به طرف محل اجرای نمایش به حرکت در میآید.
در حالی که گروه «اشقیا» با گرزهایی که به همراه خود دارند پس از دور زدن و خالی کردن صحن در مکانی که برای آنها تعبیه شده است بر میگردند و آنگاه طفلان اهل بیت در خیمه حضرت زینب ( س ) استقرار مییابند و دو پرچم بزرگ پس از انتقال به پشت بام صحن حرم در دو ستون چپ و راست حرم همراه با نوای نی و شیپور عزا با آیین ویژهای نصب میشود.
در این اثنا نواها و مرثیه هایی خوانده میشود که بیانگر لحظات واقعه ظهر عاشورا است در حالی که صدای شیپور و طبل به گوش میرسد فضا برای ورود حضرت علی اکبر( ع ) آماده می شود .
پس از شهادت آن حضرت مقتلخوانی شمر و عمر سعد آغاز که پس از حمله گروه محافظان شمر و بنیسعد به طفلان اهل بیت (ع) مستقر در خیمه حضرت زینب (س) آنها را از درون خیمه به بیرون کشیده و پس از اجرای یک سری حرکات نمایشی که گوشهای از شقاوتهای سپاه کفر را به نمایش میگذارد طفلان اهل بیت را پس از جدا کردن از هم زیر لبه تیغ خود قرار میدهند بعضی را به اسارت می گیرند و در حالی که طفلان ذبح شده روی زمین کشیده و لگدکوب میشوند نمادی از سر امام حسین ( ع ) توسط گروه شمر بر بالای نیزه می رود..
در این آیین آنگاه خیمههای دیگر توسط عزاداران به صحن آورده میشود و شمر با خواندن اشعاری به گروه اشقیا دستور میدهد که خیمهها را غارت و با دستور وی به آتش بکشند.
گروه کفر با گرزهای آتشین و در صفوف متراکم با هراسانگیزی و وحشتانگیزی به سمت خیمهها به حرکت در آمده و با تاخت و تاز وسایل داخل خیام به بیرون انداخته میشود و خیمهها به آتش کشیده می شود و صدای ملودی و نواهایی که از بلندگو پخش میشود هزاران نفر به دور خیمهها در حال سوختن ، صدای «وای حسین کشته شد» سر میدهند و به سینهزنی میپردازند و گروه نمایشی نیز پس از خارج کردن لباسهای تعزیه ونمایشی در صفوف منظم به جمع عزاداران سینهزنی میپیوندند.
آغاز این آیین به روایتی به سالهای قبل از ۱۳۱۰ برمیگردد که با نسخه تعزیهای که توسط مرحوم حاج هادی پیش آمد و پس از سفر به کربلا و دیدن مراسم خیام و شبیهسازی آن در اختیار مرحوم حاج حسن قلمزن، حاج حسین خوشرو و حاج علیاکبر کفشدار قرار میگیرد اجرا می شد که بعدها توسط فرزندان مرحوم حاج حسن و رضا قلمزن اشرف و با همکاری هیئت امنای حرم برگزار میگردد.
از نکات برجسته این آیین نمایشی حضور جوانان همه هیئت های مذهبی در زیر یک پرچم «یا حسین » و «یا ابوالفضل » است که باعث شده است شور حسینی توصیف ناشدنی از حضور عاشقان ثارالله مشاهده گردد و به واقع این آیین واگویه های درونی عزادارانی است که خود را برای مبارزه با یزیدیان زمان آماده و بیعت خود را با اهل بیت وامام معصوم و آرمانهای شهیدان کربلا و کربلای ایران اسلامی اعلام می دارند.
تا کنون دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است